loading...
اخبار و مطالب روز
حامد بازدید : 1115 پنجشنبه 08 بهمن 1394 نظرات (0)

ملتی که جنگ نداشته باشد نمی‌تواند روی پای خود بایستد و اگر به صلح فکر نکند نابود خواهد شد. فرهنگ ملت‌ها بر روی شالوده‌ای از حماسه و جنگاوری بنا شده است. قهرمانان ملی در جنگ‌ها و حماسه‌های میهنی ساخته می‌شوند و الگویی برای روحیات میهن‌پرستانه مردم قرار می‌گیرند و با ادبیات جاودانه می‌شوند. نزدیک به صد‌ و پنجاه سال است که هر کس می‌خواهد درباره جنگ حرفی بزند یا اثری بیافریند، پیش از هر چیز به سراغ "جنگ و صلحِ‌" تولستوی می‌رود.
 
"جنگ و صلح" را اگر نه بزرگ‌ترین رمان عصر ما، دست کم یکی از بزرگ‌ترینِ آن‌ها دانسته‌اند: داستانی به مانند جهانی که در آن شخصیت‌های بسیاری هر یک با شوری خاص در افت و خیز اند. "جنگ و صلح" را شعر روح روس دانسته‌اند که به صورت حماسه‌ای رنگین سروده شده است.(1)
 
حرف زدن از "جنگ و صلح" آسان نیست، خاصه آن که می‌دانی با نویسنده‌ای روبه‌رو هستی که با نبوغ فراوان در داستان‌نویسی قصد دارد اثری با شکوه و استوار بیافریند. "او در تدارک یک داستان از میان هزاران موقعیت، فضایی و چهره‌هایی می‌سازد و به هر چهره جسمی می‌بخشد و به هر جسم شیوه‌ رفتاری اختصاص می‌دهد و این‌ها همه بر اساس واقعیات ملموس بنا می‌شود: مثلاً دهانی را با تمام ریزه‌کاری‌هایش می‌بیند؛ لب بالا، لب پایین، لرزش کنج لب در احوال عاطفی گوناگون از قبیل خشم و شادی، کینه و حسرت، رنگ و نیز نرمی و سفتی لب را می‌سنجد، بعد به عملکرد لب و دهان و چگونگی تقطیع و تلفظ الفاظ و کیفیت صدا می‌پردازد و این کار را در مورد همه اندام‌ها با دقت حیرت‌آوری وصف می‌کند."(2) به همین ترتیب تولستوی به دقت اطرافیان خویش را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد، از رفتار و گفتار آنان الگوبرداری می‌کند، با تخیل هنرمندانه خود می‌آمیزد و شخصیت‌هایی می‌آفریند که هر یک ما را به  کشف دنیای خویش فرا می‌خواند.
 
می‌گویند "جنگ و صلح" نزدیک به پانصد قهرمان [شخصیت] دارد. شخصیت تک‌تک این قهرمانان در کتاب کاملاً مشخص و معلوم شده و با وضوح به خواننده معرفی گشته‌است.(3) البته این شخصیت‌پردازی دقیق و کامل تنها یکی از وجوه تمایز و قدرت "جنگ و صلح" است که ما را یارای بررسی همه آن نیست و از حوصله این مقاله بیرون است. از این رو دایره را باز تنگ‌تر کرده، شخصیت‌های "جنگ و صلح" را در تقابل با جنگ و صلح بررسی می‌کنیم.
 
کتاب با جمله‌ای از زبان یکی از شخصیت‌های متنفذ درباری و با پیش‌بینی جنگ شروع می‌شود و طی یک مراسم شب‌‌نشینی وضعیت کشورگشایی‌های ناپلئون را شرح می‌دهد. در این مهمانی ناگهان ده‌ها شخصیت ریز و درشت، واقعی و ساختگی به صورت‌های گوناگون به خواننده معرفی می‌شوند و در حرکت اول، بازی را به دست می‌گیرند و خواننده را به حیرت می‌اندازند.
 
 تولستوی داستان خود را در دو راستای جداگانه که به موازات هم پیش می‌روند طرح می‌ریزد: راستای شخصیت‌های تخیلی و راستای شخصیت‌های تاریخی. هر جا هم که لازم بداند از یکی به دیگری می‌پردازد و همین تلفیق ساده دو طرح، "جنگ و صلح" را به زندگی واقعی نزدیک می‌کند و به داستان جان می‌بخشد.(4)
 
او می‌کوشد تا دنیای دو امپراتور بزرگ را به تصویر بکشد. آناپاولونا- ندیمه ملکه مادر و گرداننده یکی از معتبرترین محافل پایتخت- چنان از امپراتور سخن می‌گوید که گویی او تنها منجی بشریت است: " امپراتور نیک‌سرشت و بی‌نظیر ما خطیرترین نقش دنیا را به عهده دارد و به قدری با فضیلت و نیک‌خواه است که خدا تنهایش نخواهد گذاشت."(5) نیکلای رستف تازه‌وارد به ارتش نیز هنگام سان دیدن الکساندر "احساس می‌کرد که تنها یک کلمه از دهان این شخص کافی است تا این دریای عظیم آدمی و از جمله خود او که ذره‌ای ناچیز از این دریا بود، خود را به آب و آتش بزنند، خون بریزند و به سوی مرگ یا شایان‌ترین دلاوری‌ها بشتابند."(6) تولستوی او را امپراتور زیباروی جوان معرفی می‌کند که اونیفورم مخصوص گارد سوار به تن و کلاه سه‌شاخِ کمی یک‌بر بر سر دارد و با چهره شیرین و صدای رسا و البته نه چندان بلندِ خود توجه همگان را به خود جلب می‌کند.
 
طبیعتاً از تولستوی انتظار نمی‌رود که از امپراتور دشمن تعریف و تمجید کند اما در توصیف بناپارت بی‌طرفی را نیز کنار می‌گذارد. "تنها در آن ساعت و آن روز نبود که چراغ وجدان و خردمندی این مرد که بار جور این جنگ را بیش از دیگران بر دوش داشت تاریکی گرفت، بلکه تا پایان عمر نیز هرگز نتوانست به معنی خوبی و حقیقت و زیبایی و نیز معنی کارهایش پی‌ببرد، زیرا کارهایش بیش از آن با مفهوم خوبی و حقیقت متضاد و از هر آن‌چه انسانی است دور بود که بتواند معنی آن‌ها را بفهمد. او نمی‌توانست کارهای خود را که نیمی از جهانیان می‌ستودند انکار کند، پس ناگزیر بود که از خوبی و حقیقت و ارزش‌های انسانی روی بگرداند."(7) ناپلئون در "جنگ و صلح" بازیچه ناچیز تقدیر نمایانده می‌شود که رفتار و گفتارش لبریز از نخوت و تکبر است و به ناتوانی خود در مقابله با جبر روزگار آگاهی ندارد. "بناپارت به قصد امتحان مارکف که سفیر ما در پاریس است، یک روز دستمال خود را به عمد جلو او بر زمین می‌اندازد و چشم به او می‌دوزد، لابد در انتظار این که مارکف آن را از زمین بردارد و به او تقدیم کند. ولی مارکف بی‌درنگ دستمال خود را بر زمین می‌اندازد و خم می‌شود و مال خود را برمی‌دارد و اعتنایی به دستمال بناپارت نمی‌کند."(8)
 
 
در نگاه اغلب مردان داستان، ارتش پلی طلایی برای ترقی است، تالابی که باید هر چه بیش‌تر از آب گل‌آلود آن ماهی گرفت. مادر بوریس نو جوان، به صاحب‌منصبان و درباریان التماس می‌کند و هرگونه خفت و زحمتی را بر خود روا می‌دارد تا فرزندش را به واحد گارد بفرستد. جایی که افرادی مانند برگ به آن تعلق دارند. "آن دیگری [برگ] که افسر گارد بود شاداب و سرخ‌روی بود و صورتش از پاکیزگی برق می‌زد و لباسی آراسته به تن داشت که دکمه‌های آن را انداخته و موهای خود را به دقت شانه زده بود، انتهای کهربایی چپق را به وسط لب گذاشته بود و با لب‌های سرخ خود به نرمی به آن پک می‌زد و دود را حلقه‌حلقه از دهان خوش‌ترکیبش بیرون می‌داد... اما همین که گفتگو به شخص او مربوط می‌شد شروع می‌کرد به تفصیل بسیار حرف زدن و از حرف زدن خود لذت بردن.
 
- پیوتر نیکلاییچ، وضع مرا در نظر بگیرید، اگر در رسته سوار بودم، حتی با درجه ستوانی هر چهار ماه دویست روبل بیش‌تر نمی‌گرفتم، حال آن که الآن دویست و سی روبل می‌گیرم... با انتقال به واحد گارد حالا جلو چشم فرماندهان هستم."(9)
 
برگ آن‌چنان فرصت‌طلب است که دست راست خود را در نبرد اُسترلیتس زخم شده همه جا به همه نشان می‌دهد و شمشیری را که در پترزبورگ [پایتخت دوم روسیه] ابداً لازم نیست به دست چپ می‌گیرد، و این کارهایش بی‌حساب نیست. با چنان پیگیری و آب و تابی شرح دلاوری‌های خود را نقل می‌کند که عاقبت همه به اهمیت این داستان زخمی‌شدن پی می‌بردند و لیاقت و جسارت او را باور می‌کنند و برگ برای همین نبرد اُسترلیتس دو نشان می‌گیرد. او در سال 1809 در واحد گارد سروان است و نشان هم گرفته و در پترزبورگ سمتی برجسته با مزایای بسیار نصیبش شده است.(10)
 
این حالت‌ها در همه یکسان نیست، پرنس آندره‌ی- یکی از دو شخصیت اصلی رمان- با این که جنگ را پلکان ترقی خود می‌داند اما حاضر نیست مقام و منصبی را بدون نشان دادن لیاقت خود به چنگ آورد، با خود می‌گوید:" شاید همین فردا... دلم گواهی می‌دهد عاقبت همین فردا برای اولین بار فرصتی خواهم یافت تا هر هنری که دارم نشان دهم- و صحنه نبرد در ذهنش مجسم شد و شکست قوای روس و تمرکز عملیات در یک نقطه و پریشانی همه فرماندهان را در نظر آورد... و آن وقت آن دقیقه شیرین، تولون [نبردی که در آن ناپلئون اولین پیروزی خود را کسب کرد]ی که او مدتی چنین دراز در انتظارش بود فرامی‌رسد.(11)
 
جنگ اما برای برخی دیگر متفاوت است: نیکلای، فرزند ارشد کنت رستف، در سال 1805 دانشگاه را رها می‌کند تا به خدمت ارتش وارد شود. به پدرش می‌گوید: "پدر جان، من که به شما گفتم، اگر مایل نیستید که به من اجازه رفتن به خدمت بدهید می‌مانم. اما می‌دانم که غیر از خدمت نظام هیچ کاری از من ساخته نیست. من نه دیپلمات خوبی می‌شوم و نه در خدمت دولت خواهم درخشید. چون نمی‌توانم احساسات خودم را پنهان کنم."(12) این جوان نه به دنبال مقام است و نه افتخار و نشان. او تنها در اشتیاق خدمت به امپراتور و میهن می‌سوزد و پس از آن که مدتی را در هنگ سوار به سر می‌برد، چنان با آن خو می‌گیرد که جدایی از آن برایش تحمل‌ناپذیر است. "هنگامی که به هنگ خود نزدیک می‌شد احساسی در دل داشت که با احساسش ضمن نزدیک شدن به خانه‌شان در خیابان پاوارسکایا شباهت داشت. وقتی اولین هوسار هنگ خود را با فرنچ یقه چاک دید، هنگامی که دمنتیفِ سرخ‌مو را را بازشناخت و ... دنیسف از خواب جست و... او را بر سینه فشرد و افسران هنگ دورش جمع شدند، رستف همان احساسی را در دل داشت که زمانی مادر و پدر و خواهرانش در آغوشش می‌فشردند؛ بغض در گلویش گیر کرده و زبانش بسته ماند."(13)
 
جنگ زنان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما این تأثیر در نگاه تولستوی یکسان، ساده و فرومایه است: "پرنسس ماریا درباره جنگ همان‌گونه فکر می‌کرد که همه زن‌ها. از بابت برادر به جنگ رفته‌اش نگران بود. وحشت داشت و سر از کار جنگ در نمی‌آورد و از بی‌رحمی انسان‌ها که آن‌ها را به کشتن یکدیگر وامی‌دارد درشگفت بود، اما به اهمیت این جنگ پی نمی‌برد و آن را مانند جنگ‌های گذشته می‌پنداشت."(14)  و یا ژولی دوست صمیمی پرنسس ماریا در نامه‌ای به او می‌نویسد: "در مسکو همه‌جا جز جنگ صحبتی نیست. یکی از دو برادرم حالا در خارج است و دومی با واحد گارد عازم مرز. امپراتور عزیزمان پترزبورگ را ترک کرده است و می‌گویند خیال دارد جان نازنین خود را در معرض مخاطرات جنگ قرار‌دهد. خدا کند که این دیوِ از کرس جسته، که آرامش اروپا را به هم می‌زند به دست فرشته‌ای که خداوند قادر با لطف بی‌کرانش به امپراتوری ما گمارده‌است به خاک افتد."(15) و در جواب از او می‌خواند: "این‌جا نیز در میان کارهای کشاورزی، در دل صلح صحرا و آرامش طبیعت که شهرنشینان روستا را به یاری آن در ذهن مجسم می‌کنند، جنجال جنگ با تلخی و درد شدید شنیده و احساس می‌شود. پدرم صحبتی جز از پیش و پس بردن و نقل و انتقال قوا نمی‌کند و این‌ها مسائلی است که من از آن‌ها سر در نمی‌آورم. پریروز ضمن گردش همه‌روزیم در کوچه ده شاهد صحنه دلخراشی بودم... گروهی نوسرباز که تازه در ده ما جمع‌آوری شده ‌بودند به ارتش اعزام می‌شدند... باید حال مادران و زن‌ها و کودکان این سربازان را می‌دیدید و زاری و هق‌هق گریه و ناله این و آن را می‌شنیدید. پنداشتی خلق خدا قوانین منجی خود که عشق و چشم‌پوشی از تعدی و آزار را تعلیم داده از یاد برده و سر‌آمدی در فنون کشتار را بزرگ‌ترین نشان شایستگی و لیاقت خود شناخته‌اند...."(16)
 
پرنسس ماریا -خواهر پرنس آندره‌ی- بسیار مذهبی است تا آن‌جا که از جانب پدر و برادر مورد تمسخر قرار می‌گیرد. هنگام خداحافظی با برادرش که عازم میدان جنگ بود، "با صدایی که از فرط هیجان مرتعش بود گفت: با وجود بی‌اعتقادی‌ات نجاتت خواهد داد و گناهانت را خواهد بخشود و تو را به جانب خودش بازخواهد گرداند. زیرا حقیقت و آرامش و صفا فقط در او‌ست - این را گفت و با حرکتی همه وقار و شکوهمندی، شمایل کوچک بسیار قدیمی و بیضوی شکلی را که صورت مسیح آن به مرور زمان تیره شده بود و در قابی از نقره قرار داشت و به زنجیر سیمین ظریفی آویخته بود، دو دستی جلو برادر خود نگه‌داشت. به خود خاج کشید و شمایل را بوسید و به آندره‌ی داد و گفت: خواهش می‌کنم، آندره‌، برای رضای دل من…"(17)
 
 
 اگر جنگ برای نازپرورده‌های پایتخت و فرصت‌طلبان بازی قدرت است و مدام در تلاش‌اند تا به آجودانی ژنرالی یا مأموریتی گماشته شوند، برخی دیگر آن را به عنوان حرفه خود برگزیده‌اند و از آن لذت می‌برند: ژنرال‌های آلمانی ستاد کل و جنگجویان جسور روسی. با این که این دو دسته روی دیدن یکدیگر را ندارند و در طول داستان در جدال و کشمکش به سر می‌برند ولی یک هدف را دنبال می‌کنند، با دیدگاه‌ها و روش‌های متفاوت از یکدیگر می‌خواهند دشمن را نابود کنند و بر وی چیره شوند.
 
"نزدیک ساعت ده شب بود که وای‌روتر با نقشه‌هایش به ستاد کوتوزف، که شورای جنگ قرار بود آن‌جا تشکیل شود رفت. وای‌روتر که طراح کل این جنگ [اُسترلیتس] بود، با شور و شتاب فوق‌العاده خود... پیدا بود که وای‌روتر خود را هادی حرکتی احساس می‌کرد که دیگر بازداشتنی نبود... آن شب دوبار به خط جبهه رفته بود تا شخصاً از مواضع دشمن بازدید کند و دو بار به حضور امپراتوران روسیه و اتریش بار یافته بود که گزارش بدهد و... نیز به دفتر خود رفته بود و برنامه عملیات را به زبان آلمانی بر منشی خود خوانده‌ بود و اکنون خسته و کوفته آمده‌بود پیش کوتوزف. ...بی‌آن‌که در چهره مخاطب خود نگاه کند یا به سؤال‌هایی که از او می‌شد جواب دهد، تندتند و نامفهوم حرف می‌زد. لباسش گل‌آلود بود. ظاهری درمانده و رقت‌انگیز داشت و رفتارش سرسری و گیج و با وجود این آمیخته به خودبینی و اطمینان بود.(18) هفت سال بعد، در رویارویی دوم میان روسیه و فرانسه، شخص دیگری جای او را گرفته‌است: "پفول با آن اونیفورم ژنرالی بی‌قواره‌اش که... به نظر اول به چشم پرنس آندره‌ی آشنا آمد، و البته برای اول بار بود که او را می‌دید. پرنس آندره‌ی در وجود او در عین حال وای‌روتر و ماک و شمیت و بسیاری ژنرال‌های آلمانی و نظریه‌پردازان دیگری را می‌دید که در سال 1805 با آن‌ها آشنا شده بود، اما پفول از همه آن‌ها به نمونه اصلی ژنرال آلمانی نزدیک‌تر بود.
 
... پفول مردی کوتاه‌قامت و بسیار لاغر اما درشت‌استخوان بود و تندرستی و خشونت در هیئتش نمایان بود.
 
...چهره‌اش پُرچین و چشمانش گود افتاده بود. موهایش در جلو روی شقیقه‌ها آشکارا با شتاب شانه‌خورده و صاف اما در عقبِ سر سیخ‌سیخ بیرون زده بود."(19) در نگاه تولستوی این‌دسته از نظریه‌پردازان به قدری به نظریه خود دلبسته‌اند که هدف نظریه را که رسیدن به نتیجه است فراموش می‌کنند و از فرط علاقه به تئوری از هرگونه عمل بیزارند و اصلاً حاضر نیستند درباره آن چیزی بشنوند.
 
در مقابل این گروه، جنگجویان جسور روس قرار دارند که هیچ چیز مانند جنگ آنان را سر حال نمی‌آورد: "ژنرال رو به فرمانده آتشبار کرد و گفت: خوب، سرکار سروان، بی‌کار نمانید، کسل می‌شوید. برد آتشتان را آزمایش کنید!
افسر فرمان داد: گوش به فرمان من، خدمه آتشبار به توپ!
 
یک دقیقه نگذشت که خدمه توپ‌ها آتش‌هاشان را واگذاشته و شادمانه توپ‌ها را آماده تیراندازی کردند. فرمان افسر شنیده شد: توپ اول، آتش!
 
توپ شماره یک به سبکی کمی از جا جست. صدای فلزی کرکننده‌ای بلند شد و گلوله صفیرکشان از فراز سر سربازان خودی گذشت و دود مختصری، در جایی که هنوز فاصله زیادی داشت محل سقوط آن را نشان داد و سپس صدای انفجار آن به گوش رسید. چهره‌های سربازان و افسران به شنیدن این صدا به شادی شکفت. همه برخاستند... و این صدای دل‌انگیز تک‌تیر توپ که با درخشش جان‌پرور آفتاب درهم آمیخت اثری نشاط‌بخش داشت."(20)
 
برای این چنین سربازانی افتخار و آبروی هنگ بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. برای نمونه، وقتی نیکلای رستفِ تازه به خدمت درآمده، یک دزدی را برملا ساخت، مورد عتاب قرار گرفت. "صدای افسر ستاد داشت مرتعش می‌شد و چنین ادامه داد: شما،پدر، دو روز بیش‌تر نیست که به این هنگ آمده‌اید. امروز این‌جایید، فردا می‌روید آجودان یک امیر می‌شوید. اگر بگویند "در میان افسران هنگِ پاولوگراد دزد پیدا می‌شود" ککتان نمی‌گزد، اما برای ما خیلی اهمیت دارد... غرور شما برایتان عزیز است، دلتان نمی‌خواهد عذر خواهی کنید، ولی ما پیرمردها در این هنگ بزرگ شده‌ایم و هر وقت هم خدا بخواهد در همین هنگ خواهیم مرد، این است که حیثیت  خوش‌نامی هنگمان برایمان خیلی عزیز است... فقط خدا می‌داند که آبروی ما تنها ثروت ماست."(21)
 
 
در میان ده‌ها شخصیت پرداخت شده "جنگ و صلح" چند دیپلمات و درباری غیر نظامی نیز دیده می‌شوند که دیدگاه‌هایشان از بسیاری جهات با جنگجویان تفاوت دارد: "شین‌شین گفت: حالا شیطان چرا یک‌دفعه در جلد ما رفت که به جنگ بناپارت برویم؟ این بابا اتریشی‌ها را با یک تو دهنی محکم سر جایشان نشانده، می‌ترسم حالا نوبت ما باشد."(22)
 
"همان‌طور که پرنس آندره‌ی جوان بود و در راه نظامی‌گری آینده درخشانی داشت، بی‌لی‌بین هم در کار وزارت خارجه آینده تابناک و حتی درخشان‌تر از او را در انتظار خویش می‌دانست... سیمای لاغر و فرسوده و زردرنگش از چین‌هایی عمیق پوشیده بود، انگار همیشه با دقت و در نهایت نظافت، همچون نوک انگشتان از حمام بیرون آمده‌ای پاک و براق بود... به ناخن خود خیره شد و گفت: البته ناگفته نماند، پرنس عزیز، که با همه ارجی که به "قشون ظفرنمون و ارتدکس روس" می‌نهم باید اقرار کنم که پیروزی شما چندان هم پیروزمندانه نبوده است. ...آخر چرا یک نفر، حتی یک فقره مارشال فرانسوی، اسیر نکردید؟
 
...پرنس آندره‌ی با همان لحن [خندان] جواب داد: و شما چرا از طریق دیپلماسی به بناپارت حالی نکردید که بهتر است کاری به کار جنوا نداشته باشد؟
 
بی‌لی‌بین به میان حرفش دوید: می‌دانم، می‌دانم می‌خواهید بگویید روی کاناپه، نشسته پای بخاری خیلی آسان می‌شود مارشال اسیر کرد. حق با شماست. با همه این حرف‌ها چرا این مارشال را نگرفتید؟"(23) او حتی به پرنس پیشنهاد می‌کند که "اگر از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنید خواهید دید که به عکس، وظیفه شما این است که در حفظ وجودتان بکوشید و کار جنگ را برای کسانی بگذارید که به درد کار دیگری نمی‌خورند... منظورتان از رفتن چیست؟ کار از دو حال خارج نیست (پوست شقیقه چپش را چین داد و جمع کرد) یا هنوز به ستاد کوتوزف نرسیده پیمان صلح منعقد خواهد شد، یا شکست است و رسوایی برای تمامی ارتش کوتوزف.
 
...پرنس آندره‌ی به سردی گفت: من نمی‌توانم این طور استدلال کنم- و در دل گفت: می‌روم تا ارتش را نجات بدهم."(24)
 

 
ادامه دارد...
 
 
 
پانوشت‌ها
(1) مقدمه‌ی جنگ و صلح، ص 9.
(2) مقدمه‌ی جنگ و صلح، ص 22.
(3) درباره رمان و داستان کوتاه، سامرست موام، ص25.
(4) مقدمه‌ی جنگ و صلح، ص 15.
(5) جنگ و صلح، ص 33.
(6) جنگ و صلح، ص 321.
(7) جنگ و صلح، ص 32.
(8) جنگ و صلح، ص 329.
(9) جنگ و صلح، ص 95و96.
(10) جنگ و صلح، ص 559.
(11) جنگ و صلح، ص 344.
(12) جنگ و صلح، ص 75.
(13) جنگ و صلح، ص 501.
(14) جنگ و صلح، ص 849.
(15) جنگ و صلح، ص 132.
(16) جنگ و صلح، ص 136.
(17) جنگ و صلح، ص 150.
(18) جنگ و صلح، ص 414.
(19) جنگ و صلح، ص 790.
(20) جنگ و صلح، ص 190.
(21) جنگ و صلح، ص 186.
(22) جنگ و صلح، ص 101.
(23) جنگ و صلح، ص 210.
(24) جنگ و صلح، ص 222.

 

http://firooze.net/

 

 

جنگ و صلح در نگاه شخصیت‌های «جنگ و صلح»

firooze.ir/article-fa-442.html
Apr 30, 2008 - "جنگ و صلح" را اگر نه بزرگ‌ترین رمان عصر ما، دست کم یکی از ... (2) به همین ترتیب تولستوی به دقت اطرافیان خویش را مورد بررسی و تحلیل قرار ...
Dec 10, 2006 - او گفته است: جنگ پدر همه چيز است و بذر ترقي را خلق مي‌كند و يا نيچه جنگ .... صلح مورد نظر اسلام صلحي است، كه در آن همه ابناء بشر در يك جو و فضاي ...

صلح - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/صلح
Translate this page
Persian Wikipedia
در ادبیات قدیم پارسی صُلح هم‌معنای لغت آشتی و به معنای مقابل حرب و جنگ آمده است، در دوران معاصر مفهوم صلح گسترش یافته و با تفکرهای شرق آسیایی و بعدها ...
يكي از تعاريف رايج آن، اين است كه صلح مساوي است با فقدان جنگ، يعني زماني كه ... دموكراتيزه كردن نهادهايي مثل شوراي امنيت سازمان ملل مورد توجه قرار مي گيرد كه از ...

اُاُجوو (OojoO) - یک مقاله راجع به صلح

www.oojoo.ir/.../یک%20مقاله%20راجع%20به%20صل...
در ادبیات قدیم پارسی صُلح هم‌معنای لغت آشتی و به معنای مقابل حرب و جنگ آمده است، ... صلح براي يك كشور قدرتمند به معني آن است كه منافع ملي آن در تمام نقاط عالم مورد .

صلح Peace

www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition...
... محمد علي ابراهيمي كلمات كليدي : مودت، مخاصمات، قرارداد، ترك جنگ و برقراري صلح ... یک معاهده صلح مقررات ذیل را در مورد حوزه‌هایی خاص در بردارد: - پایان همه عملیات.
مقاله جنگ و صلح از دیدگاه اسلام, در همایش منطقه ای علوم سیاسی و روابط بین الملل از ... این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد ...
Mar 2, 2015 - من معتقدم بالزاک، بزرگترين رمان نويسي است که تاکنون جهان شناخته است، ولي عقيده دارم «جنگ و صلح» تولستوي، بزرگترين رمان عالم است.
مردان خاک - مقاله در مورد جنگ تحمیلی - شهدا بالاتجن. ... در خلال اين جنگ هيأتهاي متعدد صلح از سوي سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامي، اتحاديه عرب و جنبش عدم تعهد براي ...
Feb 6, 2013 - اگر صلح و صفا عالم بهشت است و گـر جنــگ وجــدال دنــيا جهنــم ... در حقيقت صلح مورد نظر سرمايه‌داري غرب با صلح مورد نظر كشورهاي مسلمان ، از زمين تا ...
Feb 2, 2013 - اما طالبان به زودی به انحراف کشیده شدند و به جنگ داخلی روی آوردند. آنها از افراطیت ... به همین دلیل هم من جرگه مشورتی را در مورد صلح فراخواندم. آن جرگه ...
تحقیق و انشا ... تحقیق درباره جنگ نرم با مقدمه و منابع ... روزافزون همواره به عنوان یکی از بازوهای اصلی آن کشور در جنگ و صلح عمل کرده‌اند. ... تأثیرگذارى شدید بر افکار عمومى جامعه مورد هدف از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و ... انشا درباره فصل زمستان ...
Translate this page
Islamic Republic News Agency
Jun 17, 2014 - ... با افراط گرایی و خشونت تبدیل شد، مورد توجه بسیاری از صلح دوستان داخلی و ... «جهان عاری از خشونت به معنای جهانی است که در آن جنگ و خونریزی وجود نداشته ... بسیاری از دانش آموزان صلح، آرامش، رفاه و پیشرفت را نتیجه ی ایجاد جهان ...
... به طور طبیعی دل ها راهی میدان کارزار می-شود و ابعاد دیگر را کمتر مورد توجه قرار می دهد. ... در میان مطالب فراوان شاهنامه پژوهی، گفتار و نوشتار فراوانی راجع به مساله جنگ می ... بر جنگ، مسائل فراوانی قابل بازیابی و استخراج است؛ مثلاً همین صلح طلبی:
مسئله جنگ و صلح، خشونت و مدارا، توسل به زور و منع از آن از مهم ترین مباحث .... آن حضرت پیشنهاد برخی از انصار مسلمان در مورد الزام فرزندانشان برای پذیرش اسلام را رد ...

درباره این‌که اسلام دین صلح و آشتی است یا جنگ و نا امنی ... - 1

www.islamquest.net › ... › مفاهیم قرآنیانسان و خدا
قرآن در تأیید این حقیقت که اسلام آیین صلح و آشتی و دوستی است فرموده است: "ای ... در دین مبین اسلام روحیه جنگ و ستیزه جویی و کشورگشایی نفی و در مقابل آن ...

تحقیق درباره جنگ تحمیلی ایران و عراق

www.asemankafinet.ir/.../تحقیق-درباره-جنگ-تحمیلی...
تحقیق درباره جنگ تحمیلی ایران و عراق,تحلیل علل جنگ ایران و عراق,تحقیق درباره ... جنگ پس از فتح خرمشهر، ندادن پيشنهاد صلح از سوي قدرت هاي بين المللي بود.
به همین جهت در این مقاله سعی بر آن شده است که بتوانیم مفهوم صلح را بر اساس ... اند از صلح، توسعه و همچنان توسعه اجتماعی که به ترتیب مورد بررسی قرار می گیرد: ... در ادبیات قدیم پارسی صلح هم‌معنای لغت آشتی و به معنای مقابل حرب و جنگ آمده است.[1].

صلح و آشتی در عصر پیامبر اکرم - Maghaleh

rasoolnoor.com/modules.php?name=Maghaleh...
صلح پرآوازه «حدیبیه» تنها یکی از صلح های مورد شناسایی است و در این نوشتار، ... به جنگ های مسلمانان سامان یافته است و «صلح»های ایشان مورد غفلت قرار گرفته و ...
دراین پژوهش سعی کرده ایم اسلام و رابطه ی آن را با عقلانیت وصلح و جنگ مورد بررسی قرار دهیم. انشاء الله بدینوسیله عده ی زیادی با مبانی اسلام و صلح طلبی ورحمت آن ...
May 7, 2010 - پس اسلام مبتنی بر صلح و سلم است با اتکاء به دو مؤلفه دعوت و پایبندی به پیمان. ..... قرآن در مورد جنگ داخلی میان دو گروه از مسلمانان نیز تجاوز را معیار و مبنای ...... بررسی “اسلام ایرانی” هانری کربن در گفت و گو با دکتر انشاء الله ...

خاکریز شهادت - مقاله در مورد جنگ رسانه ای

khakrizshahadat.blogfa.com/.../مقاله-در-مورد-جنگ-رسا...
خاکریز شهادت - مقاله در مورد جنگ رسانه ای - همرزم برای مبارزه با استکبار بسم الله ... گفت جنگ رسانه در شرایط صلح نیز بین قدرت‌ها و دولت‌ها به صورت غیررسمی ‌مورد ...
Nov 24, 2015 - صدای خالق «جنگ و صلح» پس از 106 سال شنیده شد+ صوت ... یک انشای طنز درباره ی ماهی در حوض قالی ... انشا درباره بوی خاک پس ازبارش باران.
1175d1288284302 1 مقاله ای کامل در مورد جنگ جهانی اول ... چون اتریش و متحدانش نیز متحمل خسارات سنگین شده و از ادامه جنگ ناتوان بودند، آلمان ناچار تقاضای صلح کرد.
چکیده: "هدف اصلی سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت بین المللی است. ... جامعه ملل حتی در زمینه موضوعات جنگ و صلح در مجموع نسبتاً بد نبودند) زیرا چندین موضوع مورد ...
by خداقلی پور - ‎2003
در نگاه نخست، قطع نامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ ایران و عراق کاملا، ... در این قطع نامه، به وجود تهدید علیه صلح، نقض صلح، وقوع تجاوز و نقض تمامیت ...
دو حقوقدان در یک برنامه زنده تلویزیونی در مورد نقش نظارتی شورای نگهبان و بررسی ..... در خلال اين جنگ هيأتهاي متعدد صلح از سوي سازمان ملل، سازمان كنفرانس اسلامي، ...
Sep 10, 2015 - اگر اسلام دینی الهی است، چرا به جای صلح، جنگ را مطرح کرده است؟ .... مختلفی از یهودیان و مسیحیان پیمان صلح امضا کردند (در مورد صلح‌های پیامبر ر.

شریعت صلح و رحمت

www.al-falah.ir/portal/?pageID=305
کلید واژه ها: جنگ و صلح، حقوق بین الملل، حقوق بین الملل اسلامی ..... کنار مجموعه مقررات اخلاقی و قواعد مورد نیاز زندگی، به قواعد جنگ و صلح و روابط خارجی نیز پرداخته ...

جنگ - ویکی فقه

www.wikifeqh.ir/جنگ
در میان فیلسوفانی که به فلسفه جنگ و صلح پرداخته اند، آرای «امانوئل کانت» و ... از جمله انتقاداتی که بر کلازویتس وارد شده آن است که وی در مورد نوع مقبول] جنگ نظر ...
جنگ در افغانستان در 7 اکتبر 2001، با حمله نیروهای ایالات متحده امریکا و ... در مزار شریف افغانستان و پس از دومین حمله طالبان به این شهر، مورد حمله قرار گرفت. ... پس از یک دهه و در نتیجه بحث و بررسی موانع داخلی و خارجی صلح و ثبات افغانستان و ...

جنگ از دیدگاه قرآن

maarefquran.org › ... › معارف قرآن
اسلام در مورد جنگ دیدگاه خاص خود را دارد-اگرچه هدف اصلی ما در این مقاله ارائه این ... بیان جنبه های گوناگون«جهاد» از قبیل:اهمیت آن، شرایط ایجاد جنگ و صلح ومسائلی از این ...
Dec 8, 2013 - آنچه مسلم است جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم و جنگ‌های مدرن در ... رسانه در شرایط صلح نیز بین قدرت‌ها و دولت‌ها به صورت غیررسمی ‌مورد ...
Sep 29, 2013 - ور به خشم و جنگ عکس قهر اوست ور به صلح و عذر عکس مهر اوست ... می توان گفت که بر اساس ظاهر جنگ و صلح، نمی توان در مورد حقانیت آنها قضاوت کرد، ...
بدون شک استقرار صلح در کشوری که بیش از سه دهه در جنگ و بحران بسربرده .... یعنی ابزار و شرایط منطقه ای و جهانی دست یابی به صلح مورد غفلت قرار گرفته است.
Nov 14, 2011 - دو رمان آناکارنینا و جنگ و صلح و اثر کوتاه مرگ ایوان ایلیچ او هنوز دستمایه ..... باگراتیون می‌گوید در این مورد اختیاری ندارد و کسی را نزد کوتوزوف ...

چرا جنگ را ادامه د... - پرسمان

porseman.org › انقلاب و دفاع مقدس
بررسي چرايي تداوم جنگ بعد از فتح خرمشهر اگر صلح را مجموعه اي از آتش بس، عقب ... به همين دليل امام خميني پس از ترديد اوليه در مورد تداوم جنگ در خاك عراق با استماع ...
مباني اساسي منشور سازمان ملل متحد در مورد ايجاد و حفظ صلح ... واقع اسناد جامعه ملل حتي در زمينه موضوعات جنگ و صلح در مجموع نسبتاً بد نبودند) زيرا چندين موضوع مورد ...

مقاله در مورد جنگ ايران و عراق و علل تداوم آن - دانلود مقاله

mag-iran.com/مقاله-در-مورد-جنگ-ايران-و-عراق-و-علل-...
جنگ ايران و عراق و علل تداوم آنجنگ ها و انقلاب ها برجسته ترين پديده هاي اجتماعي ... در فایل اصلی مقاله ، به هم ریختگی وجود ندارد; دانلود انلاین مقاله پس از پرداخت وجه مورد نظر .... جنگ پس از فتح خرمشهر، ندادن پيشنهاد صلح از سوي قدرت هاي بين المللي بود.
Jul 28, 2014 - علاوه بر این در سه مورد ، عبارت اصطلاحی « ألقَی إلیه السَّلَم / السَّلام» استعمال ... از نظر نگارنده مقاله در مقابل تهاجم دشمن، صلح اصل است نه جنگ ، با این ...

[PDF]صلح دموكراتيك در روابط بين الملل

www.pdm8.ir/pdf_5937_db76b719c5cf12ecb2506aa...
by قنبرلو - ‎2012
Feb 14, 2012 - تئوری صلح دموکراتیك در روابط بین الملل، مروج اين ايده است که. دموکراسی ... در مورد علل فقدان جنگ میان دموکراسي ها نقطه نظرهاي گوناگوني وجود دارد.
Jun 11, 2011 - ( در مورد جنگ کره مقاله مفصلی در سایت راسخون ارائه شده است.) .... رهبران شوروی با اتریش معاهده صلح بستند و نیروهای خود را از آن کشور خارج ساختند .

صلح ، برادری ، آرامش و زندگی مسالمت آمیز از دیدگاه قرآن

nvf-kordestan.ir/.../صلح-،-برادری-،-آرامش-و-زندگی-م...
این آیه درباره ی برادری ، ویژگی های برادری و بحث صلح است . ... زمانی جنگ برای انسان واجب است و این گونه نیست که همیشه بگوید جنگ نه ، اما بدون شک خیر در صلح است . در مورد بحث (اصلاح) در قرآن آمده است : «فاصلحوا بین اخویکم» و «اصلحوا ذات ...
by کوپال - ‎2014
داراي طرح داستانيِ آشکاري بر ضدلوسیستراتا« و »پرندگان«، »صلح«، »آخارني هاچهار نمایشنامه از آثار یازده گانة او، ... کمدي نویسان غالباً جنگ را مورد استهزا قرار داده اند.

غزوات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم - شیعه نیوز

www.shia-news.com/.../غزوات-پیامبر-صلی-الله-علیه...
Dec 23, 2012 - به عبارت دیگر آیا جنگ های پیامبر به انواع ابتدایی و دفاعی قابل تقسیم .... می گوید: صلح عنوان مستقل است و مفاد آن انشا و ایجاد یک امر مورد قبول و ...
مجتمع شهیدباکری روستای کوچ تپه - مقاله صلح امام حسن(ع) و جنگ امام حسین(ع) - ... به نقل حوادث اکتفا نمود،بلکه باید علل و موجبات آن مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
Jan 10, 2013 - مهمترین و حساس ترین بخش زندگانی امام مجتبی(ع)که مورد بحث و گفتگوی فراوان ... چنانکه در جنگ جمل، در رکاب پدر خود امیر- مومنان(ع)در خط مقدم جبهه ...
Nov 26, 2009 - مقاله ای در مورد جنگ رسانه ای. ... بلکه می‌توان گفت جنگ رسانه در شرایط صلح نیز بین قدرت‌ها و دولت‌ها به صورت غیررسمی ‌مورد استفاده قرار می‌گیرد.
Oct 30, 2015 - انشا در مورد قیام امام حسین |درباره امام حسین (ع) و واقعه ی کربلا مقاله و ...... عبدالله بن جعفر هنگام صلح و جنگ مورد اعتماد و طرف مشاوره امیرمومنان علی و ...

با این حال، عدة دیگر معتقدند که جنگ کاملاً یک بخش ذاتی از طبیعت انسان نیست، بلکه ... نظریه های بسیاری در مورد اینکه «چگونه صلح جهانی می تواند به دست بیاید؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 46
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 40
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 18
  • بازدید ماه : 261
  • بازدید سال : 13,663
  • بازدید کلی : 165,011